Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Ezért fontos, hogy felvértezzük a szervezetünket vitaminokkal

Ezért fontos, hogy felvértezzük a szervezetünket vitaminokkal

Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt, vigyünk be minél több vitamint, táplálkozzunk változatosan, halljuk ilyenkor mindenhonnan. De pontosan miért is van szükségünk ezekre az anyagokra, hogy védik az egészségünket? Blogcikkünkben bemutatjuk.

A vitaminok az emberi szervezet megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Egyes vitaminokat – például a D-vitamint – a szervezet maga is képes előállítani, másokat viszont táplálkozás útján kell bevinnünk, különben hiányuk esetén komoly következményekre számíthatunk.

 

A vitaminok közül a leggyakrabban valószínűleg a C- és B-vitaminokkal találkozhatunk. Középiskolás kémiaórákról talán még arra is emlékezhetünk, hogy ezek a vízben oldódó vitaminok legismertebb és legfontosabb képviselői.

 

A legtöbbet talán a C-vitaminról hallunk, főleg ebben a hűvös időszakban, amikor mind fokozottabban vagyunk kitéve különböző vírus- és baktériumfertőzéseknek. Ez nem csoda, hiszen a C-vitamin vagy köznapi nevén aszkorbinsav, amellett, hogy javítja az immunrendszer működését, számos betegség, így például különböző gyulladásos megbetegedések, ekcéma, krónikus fáradtság szindróma gyógyulásához járul hozzá.

 

 

 

Hiánya gyengeséget, fáradtságot, abnormális kötőszöveti működést, lassú sebgyógyulást eredményezhet. 

 

Hiánybetegsége a skorbut.

 

A napi ajánlott C-vitamin mennyiség megfelelő zöldség- és gyümölcsfogyasztással bevihető a szervezetbe. Különösen jó források a citrusfélék, bogyós gyümölcsök. Ha biztosak akarunk lenni benne, hogy jelentős mennyiségű C-vitaminnal támogatjuk a szervezetünket, akár étrend-kiegészítőket is segítségül hívhatunk.

 

A B-vitaminok szintén fontos szerepet játszanak a szervezetünk megfelelő működésében: csökkentik a fáradtságot és a kialvatlanságot, fokozzák a mentális teljesítőképességet, hozzájárulnak a bőr és a haj normál állapotának fenntartásához, az idegrendszer megfelelő működéséhez és a vörösvérsejt képződéshez. Népes családjukból talán két képviselőt, a B9-et és a B12-t érdemes kiemelni.

 

Az előbbivel talán folsav néven gyakrabban találkozhatunk. Ez a vegyület nélkülözhetetlen a DNS és a ribonukleinsav szintézisében, emellett kiemelten fontos várandós nők számára, mivel a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. 

 

Hiánya felszívódási zavarokhoz, gyengeséghez, szédüléshez, fejfájáshoz, vérszegénységhez vezethet. 

 

Szerencsére számtalan forrásból hozzájuthatunk, mivel nagy mennyiségben megtalálható káposztafélékben, de közepes mennyiségben szinte minden zöldségben és gyümölcsben, tejtermékekben, teljeskiőrlésű gabonafélében jelen van.

 

 

 

A B12-vitaminról főként azért érdemes bővebben beszélni, mert fő forrásai az állati termékek: húsfélék, tojás, tejtermékek, növényekből egyáltalán nem tudja kinyerni a szervezetünk, így a vegánokat különösen fenyegetik a bevitelének hiányában kialakuló állapotok: vérszegénység, izmok dermedtsége, alvásproblémák, depresszió, mentális problémák.

 

A B12-vitamin fontos szerepet játszik egyes anyagcsere-folyamatokban, az idegrendszer és az immunrendszer megfelelő működésében, a sejtosztódásban és sejtképződésben. Ha az étrendünkkel nem tudjuk bevinni, mindenképpen ajánlott a pótlása étrend-kiegészítő segítségével.

 

Kiegyensúlyozott táplálkozással a legtöbb esetben megfelelő B-vitamin ellátásban részesíthetjük a szervezetünket, de mivel a vízben oldódó vitaminok túladagolása szinte lehetetlen, azok, akik biztosra akarnak menni a megfelelő vitaminbevitelt illetően, bátran alkalmazhatnak vitaminkészítményeket akár komplex formában is

 

Általában kevesebb szó esik a zsírban oldódó A-, D-, E- és K-vitaminról, pedig jelenlétük a szervezetben ugyanannyira fontos, mint a vízben oldódó B-komplexnek és a C-vitaminnak. A D-vitamint napfény segítségével az emberi szervezet képes maga is előállítani, az A-, E- és méltatlanul ritkán emlegetett K-vitaminokat azonban külső forrásból kell bevinnünk.

 

Az elsősorban a látásra hatást gyakorló A-vitamin megtalálható különböző húsokban, főként belsőségekben, zöldségfélékben, gabonákban. A megfelelő A-vitamin szükséglet fedezésének kulcsa a változatos táplálkozás. Mivel nélkülözhetetlen a retina fényérzékeny anyagának, a látóbíbornak a felépítésében, hiánya farkasvaksághoz vezet.

 

 

A tokoferolokként is emlegetett E-vitaminok hiánya ugyan nem okoz komoly tüneteket, antioxidánsként mégis kiemelten fontos szerepük van egészségünk megőrzésében. Rendkívüli oxidációs hajlandóságuknak hála, megkötik a szabadgyököket, amelyek gyakori kiváltó okai a rákos megbetegedéseknek.

 

Amellett, hogy részt vesznek a DNS-szintézisben, a káros koleszterinek oxidációjának akadályozásával védenek a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, védik a szem vérereit és a szemlencsét is. Bár hiánya megfelelő táplálkozás esetén nagyon kis eséllyel léphet fel, nagy mennyiségben, étrend-kiegészítőként való fogyasztása véd különböző emésztőrendszeri rákos megbetegedésetől, valamint méhnyak- és mellrák kialakulása ellen.

 

Az E-vitaminnal ellentétben a K-vitamin hiánya komoly következményekkel járhat. Mivel a K-vitamin nélkülözhetetlen a megfelelő véralvadáshoz, így hiánya extrém vérzékenységhez, orrvérzéshez vezethet, akár a vizeletben megjelenő vérrel is járhat, sőt csontritkulást is okozhat.

 

Mivel a magas E-vitamin bevitel gátolja a K-vitamin megfelelő felszívódását, ez előbbi rendszeres szedése esetén ajánlott a K-vitamin bevitelét is fokozni.

 

Érdemes természetesen minden esetben szem előtt tartani, hogy 

 

az étrend-kiegészítők nem váltják ki a változatos, egészséges táplálkozást, pozitív hatásukat amellett fejtik ki.

Keresés